Kamperen DE ONBEZORGDE VAKANTIEFORMULE VAN DE TOEKOMST !

Test Roller Team Kronos Performance Plus 268 TL.


In een aanbod dat gedomineerd wordt door lits-jumeaux en vrijstaande bedden is het een zegen eens een nieuwe indeling te mogen ontdekken.
De Kronos 268 TL zagen we voor het eerst op het Caravan Salon van Düsseldorf en wist onze interesse te wekken met zijn originele indeling. Speciaal voor België stelde Urbano Motorhomes de Performance Plus versie samen die een maxi-uitrusting aan een mini-prijs voorziet.

Voor het verhaal: de Kronos ontleent zijn naam aan een figuur uit de Griekse Mythologie. Hij is de vader van Zeus die hem later van de troon stoot. Maar zover zijn we nog niet in de geschiedenis van dit model.

Kronos is bij Roller Team de jongste god, met drie gezichten:alkoof, semi-integraal met of zonder hefbed en integraal. Naargelang het type verschilt het basisvoertuig: Ford voor de alkoven en de semi-integralen en Fiat voor de integralen. Alles samen omvat het gamma 25 modellen.
Keuze te over dus.

Dat het om een instapmodel gaat,valt er eerlijk gezegd niet aan te zien, behalve aan de prijs die zeer concurrentieel is. De uitrusting is meer dan behoorlijk en het interieurdesign kan zich meten met de groten der aarde. Het meubilair in bruinzwarte tint gaat voor een spel van contrasten met witte kastkleppen in hoogglans,versterkt door LED lijnen en minimalistische lichtarmaturen met Touch bediening.

Ook de vloer bekleding getuigt van harmonie. Zij oogt als scheepsparket geaccentueerd door de horizontale lijnen.Binnen het gamma is de Kronos Performance 268 TL ongetwijfeld de origineelste indeling.


ORIGINELE KEUKEN

Het binnenkomen gebeurt in de keuken. Een L-keuken kan dan wel gemeengoed zijn in de meeste kampeerauto’s, een exemplaar als dit hadden we nog niet gezien. Uniek is dat ook de bovenkasten mee een hoek vormen. Haar omvang heeft ze te danken door slechts één kant van de kampeerauto te benutten: een kort deel tegen de wand en een langer deel in de breedte. Het langste deel laat net genoeg passage om vlot tussen keuken en zithoek te circuleren. Deze opstelling kent voor en nadelen. Haar grootste troef is de ingebouwde diepvriezer in de hoek die je van bovenaf op het aanrecht bereikt. Het deksel hiervan had wel beter naar de andere kant opengeklapt. Interessant is dat je dit ook als aanrecht kan gebruiken. Aan aanrecht ontbreekt het trouwens niet met naast de ruim bemeten spoelkom nog aanzienlijk wat afzetvlak. Ook de bergruimte voldoet.

De bovenkasten, die wel vrij hoog hangen, bieden voldoende plaats voor het servies. Onderin het blok is er een klassieke onderkast en een kast met twee draadmanden. De koelkast bevindt zich onder het drie pit fornuis.


ORIGINELE ZITHOEK

Met de zithoek gaat Roller Team voor iets compleet nieuw. De lange bank leunt tegen het keukenblok waardoor je gemakkelijk met drie naast elkaar kan zitten. Voeg daarbij nog de extra zitplaats die de L vormt bij het raam en de draaibare cabinezetels en je kan probleemloos met vijf aanschuiven. Eigenlijk zelfs met zes,want aan de kant van de toegangsdeur is er nog een ondiep afgeschuind zitje waarvan de rug een liftsysteem bevat om de tv op te monteren. De tafel is een portefeuillemodel die je eerst om haar as moet draaien alvorens ze te kunnen openklappen. Het bruin met wit kunstleder geven het interieur extra cachet. Het panoramadak in de stroomlijn zorgt voor een aangename lichtinval. Eén woord: cosy.


ORIGINELE BADKAMER

De natte cel gaat voor een beproefd concept met enerzijds het toiletcompartiment en anderzijds de douchecel. Het draaibare Thetford toilet zit tamelijk hoog, zeker als je niet van de grootste bent. Naast het toilet staat het waskom meubel waarin je onderaan enige toiletgerief kwijt kan. De waskom is diep genoeg en keurig van afmetingen. Zo hebben we het graag. Binnen het concept ontbreekt de plafondkast niet.

In de tegenoverstaande douche neemt de wielkast een hap uit de sta-oppervlakte maar veelhinder ondervind je daar niet van. Omdat ze ook als passage dient naar de slaapkamer, wordt gebruik gemaakt van vouwwanden en is het deel van de douchebodem voor de wielkast ingevuld met een stuk uitneembare vloer. De stabiliteit hiervan is echter niet optimaal, maar gemakkelijk te verhelpen door een extra steunlatje te voorzien. Met de deur kun je de toiletruimte met de douche verbinden en van de leefruimte afzonderen. Aan de kant van de slaapkamer bevinden zich hiertoe twee schuifdeuren. De bewegingsruimte in deze centrale ruimte is meer dan behoorlijk om je comfortabel om te kleden.

ORIGINELE SLAAPKAMER

Het nachtgedeelte kreeg een bijzondere opvatting. Het vrijstaand bed is niet in de lengte maar inde breedte opgesteld. Een origineel idee. Leuk detail hierin is dat je achteraan, bij het voeteinde van het bed met een schuifluikje en een stukje uitneembare vloerruimte kan creëren om een wiel van een scooter in te rijden. Door de passage aan het voeteinde van het bed is er slechts één groot toegangsluik. Eens in bed lig je comfortabel. Knus bij elkaar is het motto van het bed dat 134 cm breed is.

De kastruimte bestaat uit twee plafondkasten bij het hoofdeinde en een smalle garderobe aan weerskanten van het bed, aangevuld met twee kasten aan de zijkant onder het bed. Reis je met meer dan is er vooraan boven de zithoek de mogelijkheid om een elektrisch bediend hefbed neer te laten.


FENOMENALE FORD

Met uitzondering van de integralen, worden alle Kronos modellen op Ford Transit gebouwd. Dat blijkt een uitstekende keuze. Vorig jaar konden we reeds kennismaken met de nieuwste versie van dit basisvoertuig en de 170 pk motor dat een fenomenaal koppel van 390 Nm heeft. De 268 TL voegde daar een optionele zestrap-automaat aan toe waarvan je de gangwissels nauwelijks voelt. Om brandstof te sparen, is een start-stop functie voorzien. Het verbruik is meer dan redelijk te noemen met 11,2 liter per 100 km. Een breedspoor chassis maakt de Transit ook uiterst stabiel. Een plezier om mee te rijden. Dat geldt ook voor de bestuurderscabine .De zitpositie benadert die van een personenwagen en het compacte stuur kan niet alleen in de diepte worden ingesteld, er is tevens een hoogteregeling. Handig is de in de achteruitkijkspiegel geïntegreerde camera, net als de cruisecontrole, de centralevergrendeling, dubbele airbag, radio met stuurbediening en DAB antenne, elektrisch en verwarmde buitenspiegels en het ESP. Kortom een top basisvoertuig met bovendien een zeer geslaagd design die de kampeerauto een unieke look geeft.


ORIGINELE TECHNIEK

Roller Team heeft de laatste jaren flink gewerkt aan de perfectionering van zijn kampeerauto’s. De voornaamste evolutie is weggelegd voor de opbouw met de introductie van het Extreme Protection System Evo Technology. Die voorziet incompleet houtvrije wanden met Styrofoam isolatie waardoor vocht geen kans meer maakt. Alle verbindingsstukken zijn vervaardigd uit geëxtrudeerde PVC. De bodem- en dakplaat maken aan weerskanten gebruik van glasvezelplaat.Voor de zijwanden wordt een gelijkaardig principe toegepast met polyesterplaat aan de buitenkant en gelamineerde PVC in het interieur.

Er werd ook aandacht besteed aan het binnen klimaat met het Made to Breathe ventilatie concept dat doorgetrokken wordt in alle onderdelen van de motorhome. Alle houtenpanelen zijn op een kleine afstand van de binnenwanden gepositioneerd waardoor er permanente ventilatie langs de wanden is en gelijkmatige verspreiding van de warmte kan gebeuren.

Voor de verwarming staat een Truma Combi 4 in die ook in de warmwaterproductie voorziet. De vaste bedden zijn uitgerust met een lattenbodem om condensatie te voorkomen onder de matras, die zelf uit ademend weefsel bestaat voor het beste comfort. Voor de waterhuishouding is een tank van 100 liter voorzien die op 20 liter kan begrensd worden en een afvalwatertank van 120 liter.


VIRTUELE TOUR

De Kronos 268 TL kan je reeds bezichtigen in virtuele tour: